In 8 stappen de vindbaarheid van je website verbeteren

Op het moment dat je een nieuwe website wilt laten maken moet je op een aantal zaken letten voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines en een betere gebruikerservaring. Hierbij moet je denken aan de laadtijd van de website, of de website responsive is, de plaatsen van de buttons en nog veel meer.
 

Voordat de website online is

Vooraf moet je antwoord hebben op onderstaande vragen:

  • 1. Wat is het doel van de website?
  • 2. Wat is de doelgroep?

Vervolgens kun je hierop een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Hiermee bepaal je op welke zoekwoorden jouw doelgroep zoekt en hiermee kun je jouw doelgroep dus bereiken. De content van de website zal moeten worden ingericht op deze zoekwoorden.

  • 3. Een betrouwbare hosting partij vinden
  • 4. Neem een SSL certificaat voor het domein. Dit geeft vertrouwen bij de bezoekers, de bezoekers weten dat er veilig met hun persoonsgegevens wordt omgegaan. Google hecht waarde aan privacy van de bezoekers en neemt dit mee in de rankings van de website.
  • 5. Maak Social Media accounts aan voor Google+, Facebook, LinkedIn, YouTube en Twitter. Hier ga je straks je content in de picture brengen bij de doelgroep.


Een nieuwe website, en nu?

  • 6. Je moet gebruik kunnen maken van de tools van Google: Google Analytics en Google Webmaster Tools. Hiervoor heb je een account nodig, deze kun je hier aanmaken. Hiermee krijg je inzicht in hoe goed jouw website het in Google doet, of je de bezoekers krijgt waar je je op wilt focussen en of je doelen behaald worden.
  • 7. Is jouw website geoptimaliseerd voor de zoekmachine?
    • Zorg dat de website responsive is, dit betekend dat de website meeschaalt met ieder apparaat (mobiel, tablet en desktop). Google hecht waarde aan gebruiksvriendelijkheid, daarom is het belangrijk dat de website op mobiel ook goed functioneert. Dit zorgt voor betere posities in de mobiele zoekmachine resultaten.
    • De website moet een snelle laadtijd hebben voor een goede gebruiksvriendelijkheid.
      Om de snelheid van de website te optimaliseren heeft Google een mooie tool: Google PageSpeed Insights. Hierin worden allerlei belangrijke optimalisatie tips gegeven.

    CONTENT OPTIMALISEREN

    • Zorg voor een pagina titel die geoptimaliseerd is met de zoekwoorden voor de doelgroep die je voor ogen hebt. De pagina titel mag maximaal 65 karakters lang zijn, dit om te zorgen dat het goed getoond wordt in de zoekmachine resultaten.
    • Zorg voor een meta tag description met ook hierin de zoekwoorden verwerkt. De description mag maximaal 155 karakters lang zijn zodat de tekst ook goed getoond wordt in de zoekmachine resultaten.
    • Plaats afbeeldingen in je teksten. Zorg hierbij wel dat de naam en de omschrijvijng (alt tag) van de afbeelding een van de zoekwoorden bevat.
    • Zorg dat het telefoonnummer goed in beeld is. Het komt veel voor dat bezoekers moeten zoeken naar een telefoonnummer of contactformulier. Zet uw telefoonnummer dan ook bovenin de website!
    • Voeg meerdere “Call to action” buttons toe op de pagina’s. Dit zijn buttons die de bezoekers aanzet tot actie. Hierbij moet je denken aan knoppen als: Neem contact op, Bel ons of Bekijk onze aanbieding. Zorg dat deze buttons opvallen door gebruik te maken van een opvallende achtergrondkleur. Oranje is een veelgebruikte achtergrondkleur!
    • Laat de zoekwoorden terug komen in de koppen en tekst van de pagina. Zorg er wel voor dat de website prettig leesbaar blijft. Ga dus niet spammen met zoekwoorden, maar verwerk ze natuurlijk in de teksten.
    • In de content van je pagina is het ook verstandig om links naar andere pagina’s van je website te plaatsen.
  • 8. Ga bloggen. Door middel van te bloggen blijft je website vernieuwend voor de zoekmachines.Waarom bloggen?
    • Met bloggen bouw je autoriteit op
    • Bloggen vergroot de vindbaarheid
    • Het vergroot het vertrouwen in jouw bedrijf
    • Het levert je uiteindelijk meer omzet op