Mobiele applicatie of webapplicatie: 3 tips voor de beste keuze

Een applicatie laten maken, maar twijfel je tussen een native mobiele app of een webapplicatie? Veel klanten vragen ons naar de beste keuze. Die hangt af van jouw concrete doelstellingen. We zetten 3 tips op een rij om de beste keuze te kunnen maken.

 

BENODIGDE INTERNETVERBINDING

Een webapplicatie vraagt doorlopend om een werkende internet verbinding, ook wanneer een gebruiker onderweg is. We hebben zowel thuis als op kantoor de beschikking over wifi, maar onderweg hebben we een mobiele dataverbinding nodig. Heeft de doelgroep die niet automatisch beschikbaar? Dan valt een webapplicatie niet zomaar onderweg te gebruiken.

Een native mobiele applicatie kan dan een betere keuze vormen. Het is mogelijk die op voorhand via wifi te downloaden en die daarna (afhankelijk van de functionaliteiten) offline te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een applicatie met informatie ter naslag, die gewoon door middel van offline bestanden aan te bieden valt.

 

GEBRUIK VAN HARDWARE

De native mobiele applicatie maakt het bovendien veel gemakkelijker om gebruik te maken van de hardware van de smartphone. Wil je in de app bijvoorbeeld gebruik maken van de camera om producten of documenten te scannen? Wil je de accelerometer of andere hardware gebruiken? Een native app kan na installatie om toegang vragen, zodat er meer mogelijkheden tot je beschikking komen om innovatieve functionaliteiten aan te bieden.

Een webapplicatie kan ook wel toegang vragen tot bepaalde hardware, maar zal dat steeds opnieuw moeten doen. Bovendien zijn de mogelijkheden op dit gebied beperkt. Hier staat aan de andere kant tegenover dat het niet nodig is om een applicatie op het web te downloaden. Wat dat betreft kun je een webapplicatie laten maken wanneer het je vooral gaat om de toegankelijkheid.

 

PUSH-BERICHTEN VERSTUREN

Wens je push-berichten te kunnen versturen, bijvoorbeeld op gezette tijden of zodra je nieuws te melden hebt? Je kunt dan het best een mobiele applicatie laten maken. Het is opnieuw mogelijk om eenvoudig toegang te vragen om push-berichten te versturen. Dat betekent dat gebruikers updates kunnen krijgen op basis van nieuwsberichten of dat het mogelijk is om hen te herinneren aan het feit dat ze de app kunnen gebruiken. Er ontstaan dankzij de native mobiele app meer mogelijkheden om de aandacht te blijven vragen.

Een webapplicatie biedt die mogelijkheid niet zomaar, er bestaan minder mogelijkheden om actief in contact te komen met de gebruiker.

Een applicatie laten maken en kiezen tussen een webapplicatie of een native mobiele applicatie? We adviseren je graag op basis van jouw specifieke doelstellingen of de overige communicatiemiddelen en -kanalen die je al gebruikt. Neem contact met ons op, dan gaan we graag samen met jou in gesprek over de mogelijkheden of de specifieke voor- en nadelen van de beide applicaties die we voor jou kunnen ontwikkelen.