4 no-go’s in website design: voorkom deze valkuilen

4 no-go’s in website design: voorkom deze valkuilen

Succesvol van start met een website of is het tijd voor een fris webdesign? Voorkom de volgende 4 valkuilen, zodat je de basis in ieder geval goed neer kunt zetten. Voorkom een palet aan verschillende kleuren en een goedkoop logo boven de website. Beperk de informatie tot het meest essentiële en voorkom het gebruik van een gratis thema voor het webdesign. Het zijn 4 van de valkuilen voor website design waarmee je direct meer dan 75% van de andere websites achter je kunt laten.

1. Een palet aan verschillende kleuren

Het is zeer aantrekkelijk om veel verschillende kleuren te verzamelen en daarmee zoveel mogelijk onderdelen te laten opvallen. Contrasterende kleuren prikkelen ons brein en zorgen er daarmee voor dat we er de aandacht op richten. Teveel verschillende kleuren leiden echter tot een heel andere situatie: chaos. Ons brein is in staat om zo’n 2 – 3 kleuren bij elkaar te bekijken, zonder dat er teveel prikkels ontstaan en we daar last van krijgen. Zorg er dus voor dat je het gebruik van verschillende kleuren beperkt, door een duidelijk ontwerp te laten maken waarin je huisstijl op een rustige wijze overkomt.

2. Een goedkoop logo boven de website

Zoals een website laat maken door professionals is het ook van belang om een professional in te schakelen voor een logo. Dat kost je enkele tientjes tot maximaal een paar honderd euro, maar voorkomt het gebruik van doorzichtige (stock)logo’s zonder enige professionele uitstraling. Een logo is essentieel voor zowel de website als voor de rest van je onderneming, dus durf daar tijd, geld en moeite in te steken.

3. Overdadige informatie

Met name nieuwe websites willen graag zoveel mogelijk informatie presenteren, maar slaan daarmee vaak de plank mis. Het is niet nodig om bezoekers tot in de kleinste details te vertellen hoe je 15 verschillende diensten kunt aanbieden. Zoals je de specificaties van een product in een opsomming zet om een informatieoverload te voorkomen is het ook van belang om je op andere websites te beperken tot de meest essentiële informatie. Bijkomend voordeel? Bezoekers zullen sneller contact met je opnemen om de details te leren kennen.

4. Gratis thema voor een webdesign

Voorkom tenslotte het gebruik van een gratis thema voor een webdesign. De themes voor bijvoorbeeld WordPress en andere Content Management Systemen worden door tal van websites en webshops gebruikt. Dat is niet erg zolang iemand het design niet eerder zag, maar brengt op die manier wel een belangrijk risico met zich mee. Hetzelfde webdesign voor een andere website doet enorme afbreuk aan je professionele en betrouwbare uitstraling. Wees daarom uniek wanneer je een website laat maken en kies voor een design op basis van de identiteit van jouw (online) onderneming.

Benieuwd hoe wij een webdesign aanpakken en hoe we samen met jou voorkomen dat je in de bekende valkuilen trapt? Neem contact op, we lichten het je graag toe.