Webshop laten maken: 3x psychologische persuasion

Webshop laten maken: 3x psychologische persuasion

Webshop laten makenEen webshop laten maken en bezoekers daar actief mee overtuigen? Er zijn slimme psychologische persuasion technieken beschikbaar om in te spelen op de onbewuste motivaties van consumenten. Hoe je dat aanpakt? Bijvoorbeeld op basis van de volgende psychologische concepten:

  • Sociaal bewijs
  • Autoriteit
  • Schaarste

Het zijn 3 van de 6 beïnvloedingsprincipes zoals Robert Cialdini die al in de jaren ’80 vaststelde. Ze zijn uiterst effectief om bezoekers te overtuigen een aankoop te doen, meer informatie aan te vragen of telefonisch contact op te nemen. Hoe je een webshop kunt laten maken en deze psychologische concepten kunt integreren? We leggen het je uit aan de hand van een paar voorbeelden.

Schermen met sociaal bewijs

Sociaal bewijs wijst op een duidelijke sociale norm, die aangeeft hoe we ons het best kunnen gedragen. De sociale norm geeft op onbewust niveau aan hoe anderen zich gedragen en dat we dat voorbeeld het best kunnen volgen.

Een bekend voorbeeld van sociaal bewijs? We kiezen graag een terras of restaurant waar al wat mensen zitten. We nemen daar liever plaats dan op een volledig leeg terras, waar we als eerste zouden moeten gaan zitten. Dat anderen er al zitten geeft aan dat het eten er waarschijnlijk goed is.

Online kun je dit toepassen door binnen het assortiment aan te geven welke producten populair zijn. Je kunt schermen met sociaal bewijs in een webshop die je laat maken door bij de populairste producten aan te geven dat ze ‘populair’ of ‘meest verkocht’ zijn. Heb je veel bezoekers in de shop? Dan kun je zelfs aangeven hoeveel bezoekers er op dat moment naar een bepaald product kijken, waarmee je aangeeft dat consumenten daarmee een goede keuze maken.

Overtuigen met autoriteit

Een webshop op maat laten maken en je daarmee als duidelijke autoriteit presenteren? Bezoekers zijn gevoelig voor keurmerken en bijvoorbeeld de logo’s van de bekende betaalopties (iDeal, Paypal, VISA, MasterCard, etc.). Dit effect is vergelijkbaar met de witte jas van een dokter, waarvan we de diagnose gemakkelijker aannemen dan wanneer hij of zij gewoon vrijetijdskleding had gedragen.

Presenteer keurmerken, awards en bijvoorbeeld de ‘keuze van de redactie’ of ‘keuze van specialisten’ in de webshop. Het geeft een belangrijke mate van autoriteit aan, op basis waarvan consumenten gemakkelijker een keuze voor je producten maken.

Scoren met schaarste

Ten derde kun je een webshop laten maken en scoren met schaarste. Zodra een product slechts tijdelijk beschikbaar is of er daar maar een paar van zijn ontwikkelen we onbewust en automatisch een competitieve mindset. Dat betekent dat we een gevoel van urgentie ervaren, waardoor we in actie komen en het product in onze winkelwagen stoppen.

Benieuwd hoe je dat kunt aanpakken? Geef aan dat er nog maar 2 artikelen beschikbaar zijn, geef aan hoe lang iemand nog heeft om het product direct te laten verzenden en morgen te laten verzenden of benadruk dat de geboden korting alleen dit weekend nog geldig is.

Benieuwd of jouw webshop toe is aan verbetering? Kom in contact met één van onze webshop specialisten.

Wellicht ook interessant:

Software op maat: 4 manieren om eenvoudig te besparen

Software op maat is duur en kost veel tijd en aandacht. Het is dé manier waarop veel bedrijven er naar…

Software ontwikkeling die werkt: hulp vanuit onverwachte hoek

Aan de slag met software ontwikkeling en dat zo effectief mogelijk aanpakken? U kunt daarbij hulp krijgen uit onverwachte hoek,…

Een WordPress website laten maken en daarvoor benieuwd naar de tips van dit moment? Een aantal trends is al veel…

Maatwerk website: zet de gebruiksvriendelijkheid voorop

Een maatwerk website laten maken? Het is de ideale kans om de gebruiksvriendelijkheid voorop te zetten. Uitermate belangrijk, om bezoekers…

Meer verkopen met uw maatwerk webshop: optimaliseer categoriepagina’s

Meer verkopen met uw maatwerk webshop? U heeft de maximale vrijheid, bijvoorbeeld als het gaat om de optimalisatie van categoriepagina’s….